Jyske Aner

Notater


Match 601 til 647 fra 647

      «Forrige «1 ... 9 10 11 12 13

 #   Notater   Knyttet til 
601 Nielsine Madsen er søster til barnets moder, Lene Madsen Kilde (S1030)
 
602 Nielsine Madsen er søster til barnets moder, Lene Madsen Kilde (S1298)
 
603 Omkring forloveren Hans Jacobsen, Farver i Kolding findes der flg. i et skifte (Brejl):
129 Maren Vognsdatter Torup i Skanderborg. 12.10.1764, fol.88B.
B:
1) Rasmus [Eskildsen] Havnstrup, præst i Nørup og Randbøl
2) Peder Havnstrup, farver i Kolding, død. 1B: Maren 21. FM: stedfar Hans Jacobsen, farver i Kolding
3) Anne Marie Havnstrup g.m. Johan Hensken Beyer i Skanderborg
4) Cathrine Marie Havnstrup, død, var g.m. August Lobedantz, købmand i Fredericia. 2B: Eskild 8, Nikolaj 5. 
Kilde (S582)
 
604 Omtalt Monseur Birmand kan sagtens være ham, der er omtalt i Kermits ekstrakt af Amtsmandsbreve (se mere under Niels Christian Clausen). "Så døde Cammer Råden, og Grundahl fik derefter Brev fra Biermann, just da Hr Clausen fra Brande, som er Biermanns bedste og eneste Ven her på egnen, og den første anledning til, at Grundahl fik denne fortrædelige sag i Hænderne, var hos ham for at tale om samme affære." Kilde (S773)
 
605 Omtalt Monseur Birmand kan sagtens være ham, der er omtalt i Kermits ekstrakt af Amtsmandsbreve (se mere under Niels Christian Clausen). "Så døde Cammer Råden, og Grundahl fik derefter Brev fra Biermann, just da Hr Clausen fra Brande, som er Biermanns bedste og eneste Ven her på egnen, og den første anledning til, at Grundahl fik denne fortrædelige sag i Hænderne, var hos ham for at tale om samme affære." Kilde (S1468)
 
606 Opkaldt efter Jacob Christensen #756, hendes mormors 2. mand som flyttede ind på Overgård i Arnborg til enken #743 Kirstine Nielsdatter. Jacobines mellemnavn er efter hendes mormor. Kilde (S1557)
 
607 Optegnelse paa de af Stedernes Beboere, der for kortere eller længere Tid ere fraværende og opholder sig udenfor sognet. Nuværende Opholdssted: N. Omme s. Hvorlænge fraværende: 3 uger Kilde (S130)
 
608 Optræder som "Enkemand", hvilket ikke er helt korrekt. Han bliver formentlig skilt fra Jakobine på grund af hendes indlæggelse på Sindsygehospitalet i Middelfart. Men hun lever imidertid til 1936. Så "fraskilt" ville være en mere rigt angivelse. MEDMINDRE at Peder Madsen havde giftet sig igen i begyndelsen af 1900-årene med NIELSINE FREDERIKKE NIELSEN, som i så fald måtte være afgået ved døden inden FT 1911. Kilde (S1099)
 
609 Optræder som "Enkemand". Kilde (S898)
 
610 På dette tidspunkt bor familien på Kærgaard Mark i Timring ved Herning. Kilde (S77)
 
611 På grund af, at der ikke er efterladt noget, er der ikke foretaget egentligt skifte, hvorfor der ej heller findes skiftebogudskrift. Kilde (S1353)
 
612 Peder Jensen er formentlig "Peder Helstrup Jensen", som er far til Jens Jensen, som Laura Klemmensen gifter sig med i 1924.

Laura Klemmensen er iøvrigt halvsøster til Jens Bang Jensen, som fremgår af slægtsbogen som gren III idet han bliver gift med Peder Helstrup jensens datter Kirsten Marie Jensen - søster til Jens Jensen, som senere bliver gift med Laura Klemmensen. 
Kilde (S1219)
 
613 Peder Jensen og Mariane Jakobsen er forældre til Jens Jensen.
Født på Fjelstervangvej 26, Haunstrup 
Kilde (S1113)
 
614 Peder Madsen er flyttet fra sognet på tidspunktet for afholdelsen af folketællingen. Til gengæld optræder han i folketællingen under Vestenskov på Lolland sammen med sin datter Ane Kirstine Madsen samt Nielsine Frederikke Nielsen og hendes to døtre.

Navnet "Johannelyst" kan måske relateres til Peder Madsens yngste datter Johanne, som kommer i pleje hos Thomas Birkebæk. 
Kilde (S1458)
 
615 Peder Toxvig Arntsen er morbror til Ane Kirstine. Kilde (S1558)
 
616 Peioden 1763 - 1777 Kilde (S864)
 
617 Præsten eller degnen må have læst forkert i kirkebogen, idet de har regnet hendes alder ud fra hendes afdøde søster Aplone, som blev født i 1772 og døde samme år.
Aplone blev retteligt kun 58 år. 
Kilde (S771)
 
618 Rejser til Sdr. Omme Sogn Kilde (S1009)
 
619 Reservebataljon 29 ved 9. Regiment i Viborg. Flyttes i 1881 til 39. Reservebataljon ved 9. Regiment i Viborg. Kilde (S1538)
 
620 Samme dag blev Christens søster Anne Marie viet til Jørgen Sørensen af Madum Kilde (S1319)
 
621 Samme dag den 30. juni 1883 blev en tvillingepige dødfødt og begravet på dåbsdagen for tvillingesøsteren Maren Jensen. Kilde (S1170)
 
622 Samme dag den 30. juni 1883 blev en tvillingepige dødfødt. Kilde (S1166)
 
623 Samme dag den 30. juni 1883 blev en tvillingepige dødfødt. Kilde (S1169)
 
624 Sammenskrevet fra begge udgave af kirkebogen. Kilde (S838)
 
625 Ser ud til at være kommet til Hagested i 1917 fra Sønderjernløse Kilde (S1463)
 
626 Skarrild-Arnborg Kommune overtager i 1900 forsørgelsespligten efter hendes mand, Peder Madsen. Det må anses for sandsynligt, at parret er blevet skilt på dette tidspunkt. Kilde (S1352)
 
627 Skrivefejl i kirkebogen, idet man her har anført dåbsdatoen til 24. april 1935 (og ikke 1921). Kilde (S1131)
 
628 Slægtsbogen angiver en forkert dødsdato på Jens Jensen. Den angivne dato i 1968 er dødsdatoen for hans anden kone, Laura Klemmensen. Kilde (S1139)
 
629 Slægtsbogen oplyser fejlagtigt, at hun er født i Lomborg. Ligeledes er fødselsdatoen forkert i slægtsbogen. ydermere er dødsdagen forkert i slægtsbogen. Kilde (S1158)
 
630 Sofie Marie Bilgraff står normalt opført som Sofie Marie Jeppesdatter, datter af Jeppe Hansen Bilgrav i Skive og hustru Christiane Christensdatter. Kilde (S74)
 
631 Sognepræst i Stadil Sogn Kilde (S1003)
 
632 Sognepræst Søren Møller Tranberg forestod dåben. Kilde (S102)
 
633 Søren er et uægte barn - moderen står ikke nævnt i Kirkebogen. Kilde (S115)
 
634 Thomas K. Nielsen (Thomas Birkebæk) er her med til at behandle sin bror klage. Kilde (S1376)
 
635 Tjenestekarl hos Niels Hallum Ibsen, Hvigaard, Skarrild ( Kilde (S1006)
 
636 Tjenestekarl hos Niels Holtum Ibsen, Heesgaard, Skarrild også kaldet Niels Heesgaard. Kilde (S1504)
 
637 Tjenestepigen Mette Jegin tjente hos faderen på dåbstidspunktet 21. december 1846. Ved en senere folketælling i 1850 er hun tjenestepige hos gårdejer Peder Knudsen i Barde, Vorgod Sogn. Kilde (S913)
 
638 U.A. = Udskrivnings-Aar
i 1907 overført til Forstærkningen.
Afsk 20 = Afskrevet af Lægdsrullen 1920 
Kilde (S1548)
 
639 U.A. = Udskrivnings-Aar
i 1907 overført til Forstærkningen.
Afsk 20 = Afskrevet af Lægdsrullen 1920 
Kilde (S1549)
 
640 Ungkarl P. Frank kan være identisk med Peter Nielsen Frank, som optræder i FT 1880 for Borris (Sdr. Borris) i tillæglisten. Her står at han oprindeligt kommer fra Sdr. Felding. Han er i 1880 53 år og ugift.
Måske er det samme mand vi finder i FT-1850 som væver i Fjederholt i Rind Sogn:
Fkt-1850; Rind - Fjederholt ; 101; Gaard
468; Niels Christensen; m; 55; gift; Sunds; ; Gaardmand, Huusfader
469; Kirsten Nielsen; k; 54; gift; Sunds; ; hans Kone
470; Niels Nielsen; m; 22; ugift; Her i Sognet; ; deres Barn
471; Kristine Nielsen; k; 19; ugift; Her i Sognet; ; deres Barn
472; Anne Kirstine Pedersen; k; 3; ugift; Her i Sognet; ; Pleiebarn
473; Peter Nielsen Frank; m; 23; ugift; Ikast; ; Væver 
Kilde (S1389)
 
641 Ungkarl P. Frank kan være identisk med Peter Nielsen Frank, som optræder i FT 1880 for Borris (Sdr. Borris) i tillæglisten. Her står,m at han oprindeligt kommer fra Sdr. Felding. Han er i 1880 53 år og ugift.
Måske er det samme mand vi finder i FT-1850 som væver i Fjederholt i Rind Sogn:
Fkt-1850; Rind - Fjederholt ; 101; Gaard
468; Niels Christensen; m; 55; gift; Sunds; ; Gaardmand, Huusfader
469; Kirsten Nielsen; k; 54; gift; Sunds; ; hans Kone
470; Niels Nielsen; m; 22; ugift; Her i Sognet; ; deres Barn
471; Kristine Nielsen; k; 19; ugift; Her i Sognet; ; deres Barn
472; Anne Kirstine Pedersen; k; 3; ugift; Her i Sognet; ; Pleiebarn
473; Peter Nielsen Frank; m; 23; ugift; Ikast; ; Væver 
Kilde (S1027)
 
642 Vaccineret umiddelbart efter familien er flyttet til Dejbjerg Sogn i 1815. Vaccineret af Christian Nysogn. Kilde (S710)
 
643 Ved FKT 1801 er Knud Terkelsens alder angivet til 88 år. Han dør imidlertid i 1802, 91 år gammel ifølge Skarrild Sogns Kirkebog.
Men der er dokumentation for at han er født den 1. oktober 1713 i Sønder Omme (Omvrå) (Sønder Omme Sogns Kirkebog - 1713). Derfor må det antages, at oplysningen om de 91 år i kirkebogen er en fejl. 
Kilde (S157)
 
644 Ved Folketællingen den 1. februar 1890 var der kun 1 Peder Madsen i Skarrild Sogn, som var gift.
Peder Green, født den 4. oktober 1873 (søn af Jacob Peder Pedersen og Else Cathrine Christensen) blev først gift den 28. november 1900.
Dette bekræfter, at det var Peder Madsen og Jakobine Kirstine Arentsen, der er tale om i annoncen. 
Kilde (S1515)
 
645 Ved indførslen ved hans begravelse står der anført, at han er født i Barbesgaard. Kilde (S1016)
 
646 Ved vielsen står han nævnt som Christen Olufsen. Ved FT i 1801 står han som Christen OLESEN, hvilket ligeledes gælder hans broder Christen, som formentlig var den ene forlover ved brylluppet - og som bor hos sin lillebror i 1801.
Skriften i kirkebogen indekerer, at det er to forekellige, der har skrevet første og sidste del. 
Kilde (S321)
 
647 Ved vielsen står han nævnt som Christen Olufsen. Ved FT i 1801 står han som Christen OLESEN, hvilket ligeledes gælder hans broder Christen, som formentlig var den ene forlover ved brylluppet - og som bor hos sin lillebror i 1801.
Skriften i kirkebogen indekerer, at det er to forskellige, der har skrevet første og sidste del. 
Kilde (S1541)
 

      «Forrige «1 ... 9 10 11 12 13



Hjemmesiden drives af John Søndergaard Nielsen og TNG ©, v. 12.2, forfattet af Darrin Lythgoe 2001-2019.